26 januari 2018
St. Joriskerk
Amersfoort
19.30

Blog

Dit blog is tijdens de morgen en middag van de scratch-dag bijgehouden door Pieter Verrips.

17:14
Als het laatste Amen geklonken heeft, geeft Patrick ons een compliment: na de pauze ging het deze middag beter dan voor de pauze! Aniek ter Maaten geeft namens de commissie (compliment voor hun werk!) de laatste mededelingen door. Vanaf 19.00 gaat de kerk open voor publiek en om 19.15 uur moet iedereen weer op het podium zitten.
We kijken vooruit naar vanavond en verwachten een druk bezette kerk, een aandachtig publiek en een paar honderd geconcentreerde zangers onder leiding van een gepassioneerde dirigent!

16:46
In het derde deel van de Messiah staan twee bijzondere aria's. De bas zingt samen met de solotrompet: "The trumpet shall sound". Daarna volgt het enige echte duet uit de Messiah voor alt en tenor, "O death where is thy sting". Als je nadenkt over de bijbelwoorden uit dit laatste deel van Handels oratorium dan is het zingen over Gods koninkrijk minstens zo indrukwekkend als zingen over het lijden van de Messias. We zingen dank aan God over de overwinning die Hij ons gegeven heeft...

16:35
Nadat een korte plaspauze volgde eerst een vermaning van Patrick. Veel zangers zitten nog te veel aan de noten vast en letten lang niet altijd voldoende op hem. Tja, en dan lukt het niet om sommige complexe delen op zijn slag neer te zetten. Regelmatig kiest het koor een eigen tempo. 't Is een bekend verschijnsel bij een scratch, zeker bij een stuk als "THe Lord gave the word" en "The sound is gone out". Eén ding is gelukkig al wel op orde: de slotnoot. Dan is de concentratie wel goed! Eén koordeel wordt niet door het koor gezongen, maar nemen de solisten voor hun rekening. En als ik dat hen nu hoor zingen, is dat ook wel begrijpelijk. "Let us break their bounds asunder" is een pittig stuk! Maar natuurlijk voor deze solisten geen enkel probleem.
We naderen het Halleluja-koor. Je ziet verschillende koorleden al recht gaan zitten, maar eerst nog de beeldende tenor-aria "Thou shalt break them" - een tekst waar je natuurlijk niet echt vrolijk van wordt; feitelijk gaat het om ongeloof...

15:53
Vlak voor de tekst uit Psalm 24 die de hemelvaart bezingt, heeft de tenor-solist een belangrijke rol. Vanuit het lijden zingt hij over de opstanding: "But Thou didst not leave His soul in hell." Tenor Jan Willem Schaafsma weet de overgang van het sombere arioso "Behold and see.." via een recitafief naar deze rustige, maar ook vrolijke aria goed te treffen.
Nu klinken de klanken van het "Lift up your heads" om mij heen. Ik ga snel weer meezingen...

15:32
Wanneer Handel componeert over het lijden van de Messias, dan geeft hij de alt-solist een wondermooie aria: "He was despised". Vanmiddag (en ook vanavond natuurlijk) zingt Eline Welle deze aria. Grote concentratie bij orkest, solist en de dirigent! Als het vanmiddag al zo'n indrukwekkend stuk is, dan belooft dat wat voor vanavond! Gelukkig luisteren de meeste zangers goed! (Al zitten sommigen dit blog te lezen!).

15:17
De leerlingen van de locatie Barneveld gaan altijd net wat rechter zitten als hun docent en de sopraan-solist van vandaag, Margreet Rietveld, aan de briljante aria "Rejoice" begint. Na de recitatieven voorafgaand aan het "Glory to God" is de eerste aria waarin de sopraan te horen is. Straks toch even vragen wat ze er vanmiddag zelf van vond.

15:01
Gelukkig... Met twee koorstukken en enkele solostukken verder heb ik het idee dat ik de goede lijn weer te pakken heb. Het is overigens, zeker bij de solostukken, mooi om ook dan op de dirigent te blijven letten. Met beeldende gebaren onderstreept hij niet alleen de muzikale lijnen, maar ook de tekstuitbeelding. Op dit moment zingt Wiard Witholt, de bas-solist, de aria "The people that walked", één van die typische aria's die harmonisch heel simpel lijkt, maar waarbij de melodie-wendingen precies aangeven waar de tekst over gaat: een dwalend volk, maar dan toch dat grote Licht. Zo kwam de Messias.

14:49
Oei, dat was toch wel even opletten, helemaal achteraan bij de bassen. Toen ik vanmorgen vanuit de kerk luisterde en meezong, was het veel makkelijker om in de samenklank je eigen partij te zingen. Maar nu staat Patrick veel verder weg en je hoort om je heen ook vanalles gebeuren - eerlijk gezegd ook wel eens iets dat niet authentiek van Handel is ;-). Na een matige "And the glory.." zo bij "And he shall purify.." maar beter opletten.

14:12
Terwijl de laatste zangers de kerk weer binnendruppelen, oefent het orkest met de solisten. Muziekdocent Margreet Rietveld heeft weer drie collega's weten te charteren die mooie expressieve stemmen hebben. We luisteren nu naar één van die indrukwekkende aria's over het lijden van de Messias, gezongen door de alt Eline Welle. Niet alle jongeren hebben al aandacht voor wat er gezongen wordt. Patrick moet diverse keren de menigte tot stilte manen. En dan volgt straks de doorloop, we nemen het oratorium dan nog een keer helemaal van het begin tot het eind door. Ook dit jaar zal ik - als een goede traditie - van de middagrepetities verslag doen vanaf de koortribune

11:57
Wanneer het majestueuze Hallelejah-koor door de kerk galmt, blijkt dat er de achterliggende tijd hard is gestudeerd! Zonder aarzeling wordt de afsluiting van het tweede deel van het bekendste oratorium van Handel neergezet. In het eerste deel wordt de komst van de Messias aangekondigd. Het tweede deel gaat over Zijn lijden, sterven, opstanding en hemelvaart.
En dan vragen aan het eind van deze morgen de koorstukken uit het derde deel, over de komst van Gods Koninkrijk, nog de concentratie van de zangers. Van de contrasten in "Since by man came death..." en de complexe polyfonie in "But thanks" tot en met het altijd ingewikkelde Amen! Onvermoeid wijst Patrick de zangers er steeds weer op om zijn tempo te volgen en er niet vandoor te gaan. (Vooral de bassen hebben die neiging nog wel eens....)

11:07
Patrick heeft de vaart erin en de wind eronder. Het is bijzonder hoe hij met enkele zinnen zo'n grote groep vooral jonge zangers in het juiste spoor loodst. Details worden uitvergroot, want ja, alleen als je als zanger een beetje overdrijft is het effect te horen. En het gaat er toch om vanavond de sterke verbinding die Handel gemaakt heeft tussen tekst en muziek ook bij het publiek terecht te laten komen. Het koor zingt nu "And with His stripes we are healed." Altijd is het weer spannend om zo'n aangrijpende, indrukwekkende tekst exact zoals de muziek geschreven is te zingen èn ook de betekenis van de woorden tot je door te laten dringen.

Gerben Budding, repetitor10:00
De derde scratch Aamersfoort staat op het punt om te beginnen. Muziekdocent Geerten Jan van Dijk houdt de openingstoespraak. Ook dit jaar is er weer een docent ziek, deze keer Maaike van Ooijen, van de locatie Kesteren. Na een kort gedeelte uit de Bijbel en een gebed, krijgt de maestro Patrick van der Linden het woord. En dan... de jongelui komen om te zingen, maar het inzingen begint met een stukje ochtendgymnastiek. En dat ziet er best leuk uit als meer dan 200 mensen tegelijk met de armen zwaaien en door de knieën gaan. We oefenen overigens 's morgens met Gerben Budding aan de vleugel. Vanmiddag zal het orkest er ook bij zijn en dan verruilt Gerben de vleugel voor een clavecimbel terwijl collega Jan Geert Heuvelman het kistorgel bespeelt.

Bekijk ook de foto's die tijdens de repetiedag gemaakt worden.

Het blog van 2015 en 2014 kun je natuurlijk ook nog nalezen op deze website.

Lees ook wat er in andere media over deze scratch geschreven en gezegd is.

Kom luisteren

De vijfde Scratch Messiah in Amersfoort staat gepland op vrijdag 26 januari 2018. Deze scratch Messiah wordt georganiseerd door de sectie muziek van het Van Lodenstein College.

Bestel je Carus-koorpartituur voordelig via deze website

Lees alle info voor de zangers
> Lees verder

Voor al uw vragen over dit project kunt u contact opnemen met
organisatie@scratch-amersfoort.nl