26 januari 2018
St. Joriskerk
Amersfoort
19.30

Blog

17:50
Worthy is the Lamb that was slain, and hath redeemed us to God by his blood, to receive power, and riches, and wisdom, and strength, and honour, and glory, and blessing. Blessing and honour, glory and power, be unto Him that sitteth upon the throne, and unto the Lamb, for ever and ever.
Amen.
Zo eindigden we zojuist onze repetitie.
De concentratie was tot het einde goed. Met veel enthousiasme verlaten de jongeren (en een paar ouderen) de kerk om ergens te gaan eten.
We zien het helemaal zitten om vanavond deze prachtige muziek aan héél veel mensen te laten horen!

17:00
Er zijn van die stukken in Händels oratorium die iedereen kent. Eén ervan is natuurlijk het Halleluja-koor. Zangers verkijken zich wel eens op dit indrukwekkende stuk koormuziek, maar het krijg nog extra dimensie als je het ziet als vervolg op de tenor-aria "Thou shallt break them as a potters vessel". Pas als alle vijanden van de Messias vernietigd zijn kun je het loflied op de regering van de Messias echt zingen. "And He shall reign for ever and ever. King of kings and lord of lords forever and ever hallelujah hallelujah."
Dit is het eerste stuk waarin ook de pauken meeklinken.
Rest ons nog het derde deel van de Messiah, het deel dat gaat over de komst van Gods Koninkrijk op aarde, het deel dat begint met deze prachtige tekst: "I know that my Redeemer liveth", de troost van Job toen alles ellendig leek...

16:01
Na een dik uur zingen zitten we midden in het lijden van de Messias. Na de alt-aria met de grote tegenstelling tussen de stille muziek van He was despised en de heftigheid van He gave His back to the smiters, zong het koor de 3 indrukwekkende koordelen met de tekst uit Jesaja 53 : 3- 5. Moeilijke noten en een aangrijpende, maar ook zo mooie tekst ("Onze smarten heeft Hij gedragen", "Hij is om onze overtredingen verwond") gaan dan op dit moment toch best lastig samen. Iedereen is erg gefocust op de goede noten en een deel van de aanwijzigen van Patrick van vanmorgen zijn we gewoon weer een beetje vergeten. Maar goed, de vermoeidheid slaat zo langzamerhand ook een beetje toe.
En dan gaan we pauzeren als een soort vreemde tegenstelling... Straks gaat het lijden weer verder.

14:55
De generale repetitie is begonnen. Zingen om te oefenen met een piano als begeleiding is echt totaal wat anders dan zingen met begeleiding van een orkest. En als veel zangers toch net weer een andere plek hebben gekregen dan tijdens de morgenrepetitie, dan vraagt het eerste koorstuk "And the glory toch weer meer concentratie dan eerst gedacht. Zeker ook omdat de solisten nu ook een volwaardige plaats krijgen. Vooral opvallend zijn dan de 'ad libitum' stukjes voor de solisten, waar ze mogen improviseren.
Op dit moment klinken om mij heen de lange coloraturen van "And He shall purify". Ik zit tussen de bassen en tenoren in. Duidelijk is dat vrijwel iedereen zijn partij goed beheerst.

13:53
De lunchpauze zit erop. Het orkest is rond half 2 begonnen met repeteren. Ook de solisten zijn binnen. Volgens de volgorde van Händel is eerst Jean-Léon Klostermann als tenor aan de beurt met de indrukwekkende intro van de Messiah: Comfort ye my people. Na een kort recitatief van bas Bert van de Wetering, zingt Oscar Verhaar de aria But who may abide the day of His coming, gevolgd door het solistische deel van O thou that tellest good tidings to Sion.
Natuurlijk heeft Patrick altijd wel weer aandachtspuntjes voor het orkest en de solisten om het vanavond helemaal te laten klinken zoals hij het zich voorstelt. Alleen Margreet Rietveld hebben we nu nog niet gehoord....

12:19
Nog tien minuten te gaan, dan zit de morgenrepetitie erop. Het laatste uur zijn de zangers intensief door Patrick geleid in de kleine en grote geheimen van de Messiah. Noot voor noot werd goed in het ritme gezet. En waarom zou je dan niet de maat op de schouder van je voorbuurvrouw meetikken? En toch lukt het sommigen een andere maat te zingen dan ze tikken...
Nu worden de puntjes op de i gezet bij het bekende For unto us a child is born. Hoe moet dat klinken? Het begint klein en lieflijk, maar de lange coloraturen leiden tot een mooi crescendo: de verwondering over de geboorte van zo'n kleine baby leidt tot de grootsheid van de Koning! En als de meiden en jongens die details dan oppikken, dan klinkt het groots.

Een belangrijke tip van Patrick: "Probeer er bij te blijven!" Ook als je uit het hoofd zingt, dan blijft de muziek communicatie: je brengt een boodschap over!

11:24
Zojuist hebben we tot het eind van Händels oratorium alle koordelen doorgezongen. Tussendoor heeft Patrick gelijk wat reclame gemaakt voor zijn andere koren. Daar kan hij nog wel goede zangers gebruiken en die heeft hij vanmorgen al wel gehoord!
En als dan die laatste noten van het Amen voor het eerst dit jaar geklonken hebben, is het tijd om even te gaan zitten... Patrick is niet ontevreden, maar er zijn nog genoeg details die onze aandacht vragen. En zeker dat magistrale Amen moet vanavond toch wel een beetje beter gaan. Daarom mogen nu eerst de tenoren en bassen onder leiding van Patrick en Gerben hun partij even apart doorzingen.

10:52
Patrick van der LindenDe dirigent heeft ervoor gekozen om eerst alle koorstukken van de Messiah een keer door te zingen. Zo wordt vrij snel duidelijk waar de knelpunten liggen. En zo blijft er ook genoeg tijd over om straks al die details af te gaan werken. Na elk koordeel probeert Patrick de koorklank te vormen en de concentratie weer aan te scherpen. Sommige koordelen klinken al heel aardig, maar een moeilijker stuk als "He trusted in God, that He would deliver Him" kan nog wel wat extra aandacht gebruiken. O ja, en de eerste foto's staan ook online!

10:03
Door de winterse omstandigheden zijn sommige zangers wat later dan eerst gepland. Toch staat nu bijna alles klaar om te gaan beginnen. Dirigent Patrick van der Linden is net binnen en overlegt momenteel met de chef van de dag, Geerten Jan van Dijk. Helaas is Jan Geert Heuvelman, muziekdocent van de locatie Amersfoort vandaag ziek. Zijn taak als continuo-speler wordt waargenomen door Hugo Bakker. Gerben Budding, de repetitor van vanmorgen zet nu de vleugel open. Het is nog wachten op de eerste klanken van het grote èn jonge koor! Ca. 300 zangers en zangeressen, veel nog geen 20 jaar, zitten klaar voor deze Scratch dag.

Het blog van 2014 kun je natuurlijk ook nog nalezen op deze website.

Lees ook wat er in andere media over deze scratch geschreven en gezegd is.

Kom luisteren

De vijfde Scratch Messiah in Amersfoort staat gepland op vrijdag 26 januari 2018. Deze scratch Messiah wordt georganiseerd door de sectie muziek van het Van Lodenstein College.

Bestel je Carus-koorpartituur voordelig via deze website

Lees alle info voor de zangers
> Lees verder

Voor al uw vragen over dit project kunt u contact opnemen met
organisatie@scratch-amersfoort.nl